logotype
logoBrugge

Onze meerdaagse in Valkenburg

Valkenburg, een plaats die wielergeschiedenis ademt. Zo vierde de mythische Briek Schotte er in 1948 zijn eerste wereldtitel. Recenter, namelijk in 2012, veroverde ook Philippe Gilbert er de regenboogtrui. En zo kunnen we nog even doorgaan. Een dikke week geleden schreven ook De Dudzeelse Trappers er tijdens hun jaarlijkse meerdaagse (19-22 juli) een mooi verhaal.

Onze uitvalsbasis was hotel Op de Beek in Schin op Geul, op een boogscheut van Valkenburg en bijna aan de voet van de legendarische Keutenberg. Met maar liefst 44 Trapsters en Trappers, inclusief volgers, namen we er het hele hotel in. De eigenaar ontving ons met open armen en trakteerde met een lekker stukje taart en een heerlijk kopje koffie. Dit was ideaal vooraleer de eerste rit op vrijdag aan te vatten. Het werd een aangename kennismaking met de prachtige streek waar jaarlijks de Amstel Gold Race plaatsvindt, mooi maar vaak ook pittig!

Mirakels op en naast de fiets

De dag erna werden het aantal kilometers en de lastigheidsgraad bij zowel de A-, B- als C-ploeg opgedreven. Vooral de leden van de B-ploeg bewezen die dag uit heus Flandrien-hout gesneden te zijn. Wind en regen konden hen niet deren! Dat de vriendschap en de solidariteit tussen De Trappers groot zijn, bleek uit het feit dat de bezorgde leden van de A- en C-ploeg na afloop de fietsen van de B-ploeg kuisten. En daarna was het tijd om na te kaarten bij één of meerdere lekkere biertjes. Bij dat laatste vond een klein mirakel plaats toen er plots geen vissen maar flesjes Duvel uit het beekje naast het hotel opdoken. Jezus, Maria of twee olijkaards uit Kortemark?

Toch maar best niet te veel drinken want op zondag stond voor elke ploeg de zwaarste rit op het programma, de koninginnenrit! De A-ploeg legde daarbij het grootste deel van het parcours van de Amstel Gold Race af, goed voor 200 kilometer. Ook de B- en de C-ploeg regen de kilometers vlot aan elkaar.

De tijd vloog snel, te snel en voor we het wisten was het al weer maandag. Na een laatste, korte rit namen we afscheid van het hotel en trokken we huiswaarts. Die avond werd het nog een gezellig samenzijn in ons lokaal d’Hoogte. En nu denken we met veel plezier terug aan heel leuke dagen in en rond Valkenburg. Klik hier voor de foto’s.

IMG 1881

Trappers kleuren tijdrit Knokke-Heist

64644329 10214658663762648 2717400192994246656 n

 

Op zaterdag 15 juni vond in Knokke-Heist de G.P. Vlaanderens Wiel Gentlemen Ploegentijdrit plaats. En wat had je gedacht, De Trappers eisten een belangrijke rol op!

Onder impuls van algemeen manager en Weltmeister Franky Delanghe was de voorbereiding al weken geleden gestart. Patrick Lefevre en de Wolfpack kunnen er een puntje aan zuigen. Weltmeister Franky bracht met zijn enthousiasme een mannen- en vrouwenploeg op de been. Ook naamgenoot Franky Vanhooren speelde een belangrijke rol. Hij trainde de vrouwenploeg op snelheid achter de brommer.

De mannen mochten rond 15u als eerste van alle ploegen de spits afbijten. Onder luid gejuich van talrijk opgekomen supporters vertrokken Nick Martens, Steven Demaecker en Eric Strubbe voor 10 kilometer vechten tegen de klok. Ze deden het schitterend en haalden een gemiddelde van 41 kilometer per uur. Onze tijdrithelden namen dan ook een tijdlang de hot seat in. Uiteindelijk finishten ze op de negende plaats.

Ook onze dames; zijnde Sara Lermyte, Eline Wintein en Saskia Desplenter bewezen een flink stukje te kunnen fietsen. Zij maalden het parcours af aan een gemiddelde van 36 kilometer per uur. Je moet het maar doen als enige damesploeg tussen al dat mannelijk geweld. De trofee op het podium was dan ook dik verdiend.

Na zo'n mooie sportieve prestaties was een feestje op zijn plaats. Proficiat allemaal! Volgend jaar opnieuw? En misschien ook met nog enkele extra ploegen van De Trappers?

 

De dagrit van 19 mei

IMG 1449

Het seizoen is al weer enkele maanden oud. Ondertussen hebben de drie ploegen al hun eerste dagrit achter de rug. Op 19 mei reden de A- en de B-ploeg naar Doel. De C-ploeg zocht het in de streek rond Ramskapelle, Veurne en Diksmuide.

Doel bereikt

De A-ploeg kreeg de langste rit voorgeschoteld: vanuit Dudzele naar het polderdorp Doel bij Antwerpen en terug, goed voor een slordige 220 kilometer. Regen en wind konden de 12 dapperen niet tegenhouden en nog voor de middag reden ze Doel binnen. Het voelde onwezenlijk aan tussen de verlaten huizen met metalen platen voor ramen en deuren, slechts enkele huizen nog bewoond. Stilaan begonnen de magen te knorren. Een fikse regenbui verplichtte de A-ploeg om te eten in de camionette en een bushalte. Het was eens iets anders. Daarna bleef het droog en al rond 16u zaten de A’tjes te genieten van een welverdiend drankje in het lokaal d’Hoogte. De 220 kilometer werden afgelegd aan een gemiddelde van 31 kilometer per uur.

Ook voor de B-ploeg stond een rit naar Doel op het programma, met vertrek en aankomst in Kaprijke. Onder het oog van erevoorzitter Lucien De Backer vertrokken 6 Trappers en Trapsters voor een tocht van circa 150 kilometer. Onderweg regende het af en toe niet alleen druppels maar eveneens grapjes met spreekwoorden. Kampioene Isabelle ondervond dat over kasseien rijden niet altijd evident is. Gelukkig kreeg ze de nodige instructies van Lucien vanuit de camionette. Uiteindelijk werd ook hier (het) Doel bereikt.

Fietsen en genieten Bachten de Kupe

Ondertussen werkte de C-ploeg haar dagrit af aan de andere kant van Vlaanderen. Vanuit Ramskapelle bij Nieuwpoort verkende ze de polders rond Veurne en Diksmuide. Dat gebeurde in omstandigheden echte Flandriens waardig. Gelukkig was het restaurant onder de IJzertoren bijzonder gastvrij. Veertien kletsnatte Paljassen mochten er hun natte kleren aan een kapstok hangen en van een lekkere maaltijd genieten. Ook een bezoek aan Steenkerke, dorp van kunstenaar en zanger Willem Vermandere, stond op het programma. Uiteindelijk klokte de C-ploeg af op circa 100 kilometer.

Proficiat aan alle deelnemers en hou zeker zondag 30 juni vrij want dan is er opnieuw een dagrit. De nodige communicatie daarover volgt binnenkort via mail.